Tillbaka till startsidan


 photo mini1.jpg


Välkommen till min blogg! Mitt namn är Natalie (mellannamn: Elisabet), och jag är en 20 år gammal tjej uppvuxen och bosatt i en förort söder om Stockholm. Gick ut medieprogrammet i gymnasiet 2012 och har sedan dess sysslat med lite olika grejer. Det här är min blogg om allt som flyger runt i min skalle - både det roliga, tråkiga, galna, det bra och det dåliga. Den är som en dagbok skulle man kunna säga, men också ett ställe där jag kan dela med mig av musik och annat soft. Har du kikat in här och gillat det du sett får du gärna följa mig via Bloglovin. Det är bara att klicka på bilden här under:


Follow on Bloglovin


Blondinbellas syn på feminism - hur tänkte hon?

Jag vill börja det här inlägget med att säga att jag väldigt sällan brukar kika in på Isabella Löwengrips blogg. Det händer väl lite då och då, men oftast låter jag bli eftersom jag inte känner att jag får ut så mycket av att läsa den – vi är ju så olika och lever helt olika liv. Trots detta har jag under de senaste åren ändå tyckt hon varit tung som gjort sin grej och som försökt inspirera unga tjejer att tro på sig själva. Hon är en business woman som siktar mot sina mål liksom. En riktig power lady, och det respekterar jag. Men nu var det så att jag råkade komma över en arg statusuppdatering om just henne. Det handlade om något Isabella skrivit på sin blogg om feminism som tydligen var helt hjärndött. Jag blev såklart nyfiken på varför hennes inlägg skapade så mycket drama, så jag gick in och kollade.
 
Så här skrev hon:
 
"Jag är inte feminist, utan tycker att feminister är ett gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för."
 
Jag förstår mig inte på det här. Hur kan en kvinna som fötts in i ett samhälle där hon haft möjligheten att bli en framgångsrik entrepenör inte fatta att den karriären inte ens skulle funnits på kartan för henne om feminister inte kämpat för jämlikhet och kvinnliga rättigheter innan hennes tid? Som min kompis poängterade i sin status så hade Isabella inte ens kunnat rösta idag om det inte varit för feminism, och hon som har varit politiskt aktiv inom Moderaterna sedan många år tillbaka, hur skulle det sett ut för henne om kvinnor aldrig fått rösträtt? Hennes åsikt om politik hade inte haft något som helst värde i en sån värld. Hon hade inte haft möjligheten att sätta sitt barn i dagis, kunnat gå samma utbildning som män har tillgång till, eller haft valet att gå på preventivmedel om hon så skulle vilja. Inte heller skulle det funnits tillgång till abort i en sån värld, utan det hade behövt göras olagligt vilket kan vara väldigt farligt. Hon och alla andra svenska kvinnor hade levt under ett förtryck hon säkert inte ens kan föreställa sig. Samhället hade inte sett ut som det gör idag.

Feminister kommer i alla former, Isabella. De är både män och kvinnor, gamla och unga, och believe it or not, de är inte alla vita i hyn! Feminism handlar inte om påhittade problem, och det har ingenting med ekonomisk situation (ex. "medelklass") att göra. Du kan vara rik som en troll och vara feminist lika gärna som du kan leva på minimun och vara feminist. Hur du kan tro något annat begriper jag mig inte på.
 
 
Vad tycker ni om Blondinbellas syn på feminism? Rätt eller fel eller inga åsikter alls? Skulle vara intressant att höra hur andra reagerat på hennes blogginlägg.


Sanna:

Håller helt med dig, bra skrivet! Hon borde tänka lite mer innan hon skriver något sådant dumt.

Svar: Tack så mycket. Ja, med tanke på att hon har så många läsare borde hon nog det. Hon har gjort många feministiska handlingar under åren men vill inte förknippas med det ordet, och det är okej, men att få 'feminism' att låta som något obetydligt och smutsigt tycker jag är att gå för långt.
Natalie

2014-02-13 | 17:29:28
Bloggadress: http://sannafredrikas.blogg.se

Kommentera inlägget:



Namn:


E-post (helt valfritt, bara jag som ser):

Bloggadress:

Kommentar: